Blog

Werken als CRM Marketeer bij Kruidvat

Geplaatst door Rosalie van der Geld op 17-01-2017

Waar ben jij als CRM Marketeer voor verantwoordelijk en wat maakt de baan bijzonder?
Als CRM Marketeer ben ik binnen A.S. Watson verantwoordelijk voor het loyaliteitsprogramma ‘Jouw extra voordeelkaart’ van Kruidvat in België. Kruidvat heeft ruim 1.100 vestigingen in Nederland en België en wekelijks winkelen meer dan 3 miljoen klanten in onze winkels. We werken al vele jaren met ons succesvolle loyaliteitsprogramma, waardoor ik kan werken met een ‘Walhalla’ aan data en mogelijkheden. Ik heb ruim 5 jaar werkervaring in verschillende retail gerelateerde bedrijven en durf te zeggen dat A.S. Watson hier bijzonder in is.

Ik ben verantwoordelijk voor onze klantenkaart van Kruidvat in België, het kleine broertje van Nederland. De klantenkaart is drie maanden geleden geïntroduceerd in België, wat het extra interessant maakt, want ik kan nieuwe ideeën initiëren voor België, maar wel de kennis vanuit Nederland gebruiken.

Wat doe je precies binnen A.S. Watson?
Ik ben verantwoordelijk voor alles wat te maken heeft met ‘Jouw extra voordeelkaart’ voor Kruidvat België. We willen dat de klant zich loyaal voelt tegenover Kruidvat. Deze loyaliteit proberen we te behalen door de klant iets extra’s te bieden, buiten alles wat Kruidvat al te bieden heeft. Een extraatje kan van alles zijn, zoals een gratis product of bijvoorbeeld een extra service zoals een VIP-koopavond alleen voor ‘Jouw extra voordeelkaart’-leden.

Al deze extraatjes promoten we middels campagnes. Mijn werk is in veel gevallen het opzetten van campagnes. Hierbij is belangrijk dat ik altijd bedenk: hoe zorg ik ervoor dat de kaart genoeg gebruikt wordt en de klant genoeg voordelen ervaart aan het programma?

En wat zijn dan werkzaamheden die hierbij komen kijken?
Wanneer je een idee hebt voor een campagne, pitch je dit bij jouw manager met een solide business case die je samen met de analisten hebt opgesteld. Is je verhaal overtuigend genoeg en kun je jouw case goed onderbouwen met data? Dan krijg je de vrijheid jouw eigen campagne op te zetten! Uiteraard komen daar verschillende werkzaamheden bij kijken, zoals:

  • bepalen van de inzet van marketingmiddelen; 
  • briefen van de opmaak van diverse reclame- en online middelen; 
  • uitleg en instructies aan de medewerkers in jouw team; 
  • en tot slot het evalueren en presenteren van de resultaten.

Heb je voorbeelden van projecten waarvoor jij verantwoordelijk bent binnen het CRM-team?
Heel leuke campagnes waar we mee bezig zijn, zijn de life cycle campagnes. Denk hierbij aan het bepalen van mailingen die relevant zijn voor de klant en automatisch verstuurd kunnen worden, zoals bij de geboorte of de verjaardag van je kindje.

Wat geeft jou energie in jouw baan?
Ik krijg veel energie van het bedenken en opzetten van campagnes. Binnen A.S. Watson is het een uitdaging om iedereen mee te krijgen in een idee, aangezien het een groot bedrijf is. Dit maakt het werken bij A.S. Watson extra leerzaam en je groeit hierdoor mijn inziens ook hard in je persoonlijke en vakinhoudelijke ontwikkeling. Je business case moet duidelijk en doordacht zijn voordat je verder kan, maar als deze uiteindelijk staat, kan ik écht trots op mijn werk zijn en krijg ik ook de waardering vanuit A.S. Watson!

A.S. Watson gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.
Close