Het verhaal van Ilse

Product Manager Eigen Merk

Van een nieuw productidee naar écht in het schap

Zeven jaar geleden ben ik (Ilse) begonnen als Trainee op de afdeling Eigen Merk van Kruidvat en Trekpleister. Vandaag de dag zit ik er nog. Het leukste aan mijn werk? Van Groningen tot België, in elke winkelstraat kom ik mijn werk tegen. Als Product Manager heb je écht impact op wat er in duizenden winkels in het schap staat. Het begint vaak bij een idee en als je het product uiteindelijk in de winkels ziet staan, dan ben ik altijd heel trots! Hoe het lanceren van een nieuw product in zijn werk gaat? Lees snel verder!

Ontwikkelen, testen, verbeteren en uitverkopen

Het ontwikkelen van een nieuw Eigen Merk-product duurt gemiddeld tussen de 6 en 9 maanden. Het begint vaak met een idee; in dit geval zagen we een kans in ons krullenassortiment. De krulproducten van onze leveranciers vlogen de winkel uit. Maar een betaalbaar alternatief was er niet. En daar zagen we een kans voor ons Eigen Merk. Want betaalbare kwaliteitsproducten ontwikkelen, dat is wat we graag doen.

De ideeën vliegen ons om de oren

We zien vaak zoveel kansen en hebben zoveel ideeën dat we deze toetsen tijdens de ‘initiative day’. De dag waarop we onze ideeën pitchen aan het Eigen Merk-management. Bij een GO starten we met het berekenen van de haalbaarheid, het selecteren van leveranciers en het testen van de samples. Voor het testen hebben we een panel dat bestaat uit collega’s. Bij een nieuwe geur of doucheschuim is het panel vaak representatief. Maar ‘curly girls’ met verschillende type krullen hadden we niet in ons panel. We klopten daarom aan bij onze Inclusion Counsil. Dat is een groep influencers die ons helpt om ons assortiment inclusiever en toegankelijker te maken. Zo kwamen we in contact met Angela van Curlbellaa. Zij testte de producten, gaf als krullenexpert advies over de productlijn én werkte mee aan een reclamecampagne.

01. 01.

Power Curls

02. 02.

Geurentest

03. 03.

Kansen pakken en waarmaken!

En dit laat exact zien wat ik zo tof vind. Hier krijg je namelijk echt de ruimte om jouw idee naar het schap in de winkel te brengen. Ik zag een kans in een eigen krullenassortiment. Dat werd ook gezien op de initiative day. Daarna besloten we één extra product toe te voegen aan de lijn en deze te promoten samen met een influencer. Als je een idee hebt, dan krijg je bij AS Watson ook echt de ruimte om het te realiseren. Ook als dat nieuw is of buiten de gebaande paden gaat. We hebben bijvoorbeeld nog nooit eerder een campagne voor een Eigen Merk-product met een influencer gelanceerd. Het eindresultaat? Na één campagne was het distributiecentrum al bijna leeg. Dan ben je wel trots.

De leukste baan

De productontwikkeling is geen eenvoudig proces. Het kan weken - soms maanden - duren voordat je de juiste leverancier hebt gevonden. En als je denkt er dan te zijn, dan vallen de resultaten van het testpanel tegen. Er gaat veel tijd in zitten en het vergt flexibiliteit van alle mensen die erbij betrokken zijn, maar het is en blijft een van de leukste functies. Als de producten eenmaal in het schap staan, dan ben ik alle moeilijke beslissingen allang weer vergeten. 

Over Ilse

Ilse is Product Manager en woont inmiddels weer in het mooie Veenendaal. Ze startte ooit bij ons als werkstudent en had toen niet verwacht er vandaag de dag nog te zitten. Maar niets is minder waar. Na een studie Bedrijfskunde en Marketing en een avontuur in Amsterdam is ze inmiddels alweer 7 jaar terug op het oude nest. En dat verveelt - volgens Ilse - nooit. Het Eigen Merk én de uitdagingen zijn enorm. Van aantallen tot productsamenstelling en van verpakking tot lancering, je bent erbij betrokken als Product Manager van het Eigen Merk.

Ook werken bij Trading?

Lees het volgende verhaal!