Het verhaal van Etienne

Head of Marketplace

“Van boerderij naar drogisterij, een succesvolle carrièreswitch.”

Een webshop die dagelijks in honderdduizenden zoekopdrachten verschijnt en wekelijks miljoenen klanten verwelkomt: Kruidvat.nl. Een omgeving waar Etienne helemaal op zijn plek is en zijn hart kan ophalen. Vanwege de inhoud, maar zeker ook vanwege de cultuur. Voordat hij in de Health & Beauty terechtkwam, werkte hij in de agrarische sector. Het lijkt een grote overstap, maar ondanks alle verschillen zijn er ook veel overeenkomsten. Benieuwd hoe Etienne zijn overstap heeft ervaren en hoe het is om een nieuw model, Kruidvat Marketplace, op te zetten? Lees mee!

Altijd op zoek naar kansen

In 2012 startte ik als managementtrainee bij Kramp, de Europese marktleider in agrarische onderdelen in Europa. In tien jaar vervulde ik daar allerlei online en commerciële rollen. Daarna maakte ik een uitstapje naar dochteronderneming Maykers om een Marketplace voor boeren te bouwen en waar ik de expansie naar Denemarken en Frankrijk mocht begeleiden. De rode draad door mijn carrière is business development, iets dat al tijdens mijn studie duidelijk werd. Ik word blij van bouwen, nieuwe kansen zoeken en daar samen een succes van maken.

Van de boerderij naar de beautybranche

Een groter contrast is er niet. Van een B2B-omgeving, waarin 90% van de klanten man is en waar het gaat om langetermijn klantrelatie en grote orders, naar een snelle B2C-retailomgeving met 90% vrouwelijke klanten, waarin de strijd om de klant elke dag aanwezig is. Ik ken geen wereld die dynamischer is dan de retail. Toch zijn er ook overeenkomsten. Beide bedrijven zijn groot en goed georganiseerd – daar houd ik van! En ondanks alle verschillen lijken de bedrijfsculturen op elkaar. Bij beide bedrijven voelt het familiair, zijn de mensen nuchter en zet je samen met je collega’s de schouders eronder. Dat past wel bij een nuchtere Groninger – haha!

Samen de schouders eronder

Dat is exact wat we de afgelopen tijd hebben gedaan. Ik ben binnengekomen met de opdracht om samen met een team de Kruidvat.nl Marketplace op te zetten. Dat houdt in dat we werken aan een omgeving waar wederverkopers producten kunnen aanbieden die ons assortiment verrijken. Aan ons de eer om dit volledig op te bouwen. Er lag een projectplan en ik mocht aan de slag met de uitvoering. Een geweldige kans, vooral omdat de directie het Marketplace-idee omarmde. Dat betekende dat we direct meters konden maken.

En die eerste maanden waren hectisch én geweldig tegelijk. Ik was druk bezig met de opbouw van het team, het selecteren van partners en ondertussen werd de techniek gebouwd. Aan dynamiek geen gebrek. We hadden als doel om live te zijn vóór Black Friday – dé dag in de retailwereld – en dat is gelukt! Sterker nog, naast dat we binnen de planning bleven, zijn we ook binnen het budget gebleven.

Mooi op papier maar ook succes in de praktijk

Marketplace is live sinds oktober 2023 en die livegang was best spannend. We kozen ervoor om te starten met producten die de klant bij ons zou verwachten: babyartikelen. Een assortiment dat online al erg succesvol is. Van luiers tot melk en van billendoekjes tot flesjes, daar stond Kruidvat al om bekend. Maar een jonge ouder heeft natuurlijk veel meer artikelen nodig. Dit was een kans voor Marketplace. Als uitgangspunt namen we de babyuitzetlijst. Daar staan zo’n negentig producten op, waarvan we er al achttien in ons eigen assortiment hadden. Via onze bestaande en nieuwe partners vulden we het aan met producten via de Kruidvat Marketplace.

En ondanks dat alle voorbereidingen goed gingen, bleef het spannend. Vinden klanten het assortiment online? Werkt alles zoals bedacht? Om 03:00 uur ‘s nachts gingen we live en de volgende dag druppelden de eerste orders binnen. Heel mooi om te zien dat iets wat op papier een goed idee leek, in de praktijk ook zo goed werkt.

De perfecte mix

Inmiddels zijn we ruim anderhalf jaar verder. Het assortiment is enorm uitgebreid en de omzetgroei is gigantisch. Maar we zijn er nog niet. We zouden geen marktleider in Health & Beauty zijn als de ambities niet torenhoog waren en de concurrentie niet op de loer lag. Ik heb er alle vertrouwen in dat we onze doelen halen. We staan er samen met een topteam: een mix van ervaren AS Watson-medewerkers en nieuwe collega’s. Samen werken we hard en fixen we het.

Een heerlijke omgeving om in te werken. Gedreven en ambitieuze collega’s die zelfsturend zijn én mij ook het vuur aan de schenen leggen. Zo worden we elke dag een beetje beter en boeken we mooie resultaten. Het team, de snelle retailbranche, de mogelijkheden hier én de online business maken dit de perfecte plek voor mij. Zelfs zo goed dat ik een paar keer per week met veel plezier honderden kilometers in de auto zit. Dan moet je het wel écht leuk vinden, hè!

Over Etienne

Etienne Nauta is 34 en woont met zijn vrouw en twee jonge kinderen in Groningen. Hij probeert graag nieuwe sporten uit en is altijd in voor een uitdaging. Hij is nuchter, gedreven en altijd op zoek naar kansen. Dat komt goed van pas in zijn baan als Head of Marketplace. Je moet je hoofd koel houden, kansen benutten en de concurrentie steeds een stap voor blijven. Dat vindt hij leuk, zelfs zo leuk dat hij meerdere keren per week vanuit het hoge noorden naar Renswoude afreist.