Het verhaal van Thomas

Lead Category Manager

“Van snelle auto’s naar snelle trends”

Werken bij AS Watson betekent buitengewoon veel innovatie, snelheid en kansen. Dat geldt voor iedereen in elke functie, maar voor sommige functies misschien nog wel een beetje extra. Category manager is daar het perfecte voorbeeld van! Je staat continu aan, moet snel inspelen op de nieuwste trends om klanten te verrassen en de concurrentie een stap voor te blijven. Laat dat nou precies zijn wat Thomas zo leuk vindt aan zijn baan: pionieren en innoveren. Benieuwd hoe het voor een autofanaat is om dagelijks tussen de mascara’s en highlighters te zitten? Lees even mee!

Passie voor retail

Toen ik acht jaar geleden bij AS Watson begon, had ik een enorme passie voor retail. In retail is er altijd iets nieuws te ontdekken, en daar word ik als nieuwsgierig persoon heel gelukkig van. Ik startte bij AS Watson als CRM marketeer en maakte daarna al snel de overstap naar Trading. Inmiddels zijn we al heel wat jaren verder en heb ik echt elke dag kunnen groeien en nieuwe dingen mogen leren.

Het spel snappen, snel schakelen en soms een gokje wagen

Als Lead Category Manager ben ik op dit moment eindverantwoordelijk voor de resultaten van de productcategorie Make-up. Dit is een van de meest trendgevoelige en belangrijke categorieën binnen AS Watson. Je kunt Category Management zien als een strategisch spel. Samen met het team bepalen we welke merken we voeren, hoe we schappen indelen en hoe we voorop blijven lopen. We onderhandelen met leveranciers, volgen trends op social media en bezoeken beurzen om ervoor te zorgen dat we de juiste keuzes maken en onze klanten blijven verrassen.

Een mooi voorbeeld van de trends die spelen, is Korean Skincare. Jaren geleden had niemand er nog van gehoord, en inmiddels kun je TikTok niet openen zonder dat je het voorbij ziet komen. Toen ik nog verantwoordelijk was voor de categorie Skincare, spotte ik de trend. Ik had het idee dat het enorm zou worden en wist mijn manager te overtuigen om op trip naar Korea te gaan om daar met de merken te praten. Mijn manager zag er wel heil in en gaf akkoord. We spraken daar met verschillende merken. Ik wisselde in een week meer visitekaartjes uit dan in mijn hele carrière, dat is in Korea een soort ritueel. En een paar maanden later lag het assortiment in onze schappen. Dit is precies wat mijn werk zo leuk maakt. Je moet het spel snappen, snel handelen en misschien nog wel het belangrijkste: de ruimte krijgen om dit te doen.

Ondernemerschap binnen een grote corporate

Er is enorm veel ruimte voor ondernemerschap, en dat is bijzonder voor zo’n grote organisatie. Als je een goed idee hebt, kun je het echt tot leven brengen. Ik werk met collega’s die vakvolwassen, professioneel en gedreven zijn. Samen zetten we ons in om de beste resultaten te behalen en tegelijkertijd houden we de sfeer luchtig met humor en plezier.

In de retailsector verandert alles razendsnel. Zeker binnen beauty en skincare zien we dat trends zich op social media ontwikkelen en binnen no time groot kunnen worden. Dat is echt anders dan jaren geleden. Gen Z maakt of kraakt een trend of merk op social media. Dit betekent dat wij als retailer flexibel en innovatief moeten zijn en soms van de gebaande paden moeten afwijken. De afgelopen maanden ben ik bezig geweest met een project waarbij we onze schappen en merken herzien om futureproof te blijven. Dat betekent soms ook moeilijke beslissingen nemen, zoals afscheid nemen van merken met een lange historie. Maar uiteindelijk gaat het om de relevantie voor onze klanten.

Nieuwsgierigheid als sleutel tot succes

Wat ik in mijn jaren bij AS Watson heb geleerd, is dat nieuwsgierigheid en passie essentieel zijn in deze rol. Je hoeft niet zelf een make-upgebruiker te zijn om te snappen hoe deze markt werkt – als je maar bereid bent om je te verdiepen in de producten, de consumenten en de trends. Ik wist een aantal jaar geleden weinig over skincare, maar nadat ik een paar jaar category manager van die categorie was, werd ik intern omgedoopt tot ‘Dokter Skincare’. Collega’s kwamen me vragen wat ze het beste konden gebruiken en wat de trends waren. Op feestjes kan ik makkelijk met de vrouwen meepraten over make-up en crèmes. Je hoeft echt zelf geen mascara te dragen om er veel over te weten.

Over Thomas

Thomas Smith (36) is Lead Category Manager bij AS Watson en werkt al acht jaar binnen het bedrijf. Hij is getrouwd en heeft een zoontje van drie. Op kantoor zit hij elke dag met zijn neus tussen de poederkwasten, foundations en oogschaduwpaletten, maar in zijn vrije tijd houdt hij van snelle auto’s, koken, beleggen en verzamelen – van bijzondere Japanse spijkerbroeken en Crocs tot exclusieve wijnen. Verschil moet er wezen 😉. In zijn vrije tijd is hij vaak te vinden in Italië, op de yogamat of in zijn moestuin. Thomas is altijd in beweging, zowel in zijn werk als privé, en vindt in de dynamiek van AS Watson de perfecte match voor zijn energie en ondernemerschap.